PJ Harvey – Let England Shake


adult alt pop/rock, alt singer/songwriter, pop

Musiktaggar, världens bästa uppfinning. Ofta säger de inget om musiken men låter fint. Fast någon sorts riktlinje ger de väl ändå? Ofta ger det något slags hum om vad för typ det är för något, så fine; igång med det är vi.

PJ Harvey slog igenom stort på 90-talet som en arg sångerska, full med energi och slagkraftiga ord, mest uppmärksammat på skivan Rid of Me. Här, 18 år senare är det en annan ton. Det är mer lugnt och melankoliskt, mer fint och vuxet. Musikaliskt känns det otroligt moget, om det nu är rätt ord. Hur som havet är det väldigt bra.

Temat på skivan är England, hör och häpna! Hon tar upp både de positiva och negativa sidorna av myntet, vilket höjer intrycket avsevärd (såklart). En klar favorit av de senaste skivsläppen för min del (även om jag, som sagt, inte lyssnar på så mycket ny musik (fast jag har skärpt till mig (jag lovar))).

Så dra igenom en lyssning av PJ Harvey och låt henne inte vara mest känd för att hon varit ihop med Nick Cave. Hon är även en utomordentligt artist och låtskrivare!

Let England Shake