The Black Keys – El Camino


Denna grupp har verkligen infiltrerat varenda vrå av vår medieanvänding. De dyker upp i spel, de dyker upp i serier och de är ständigt på frekvensen i radion. Allt detta leder utsökt till frågan: Är The Black Keys det största rockbandet just nu? Mycket pekar verkligen åt det hållet. De gör det bra, de har en hyfsat egen stil och deras senaste skivan befäster den rollen ytterligare.

Jag brukar vara otroligt seg att lyssna på nya skivsläpp. Så märk min förvåning när jag fixade denna någon vecka efter den släppts. Något som verkligen inte går att ångra. Den är nästintill perfekt, för vad den är. Det är lite blues-rock a la White Stripes. Faktum är att musikaliskt ligger de väldigt nära varandra, om än jag håller The White Stripes mycket högre. Och nu när TWS har abdikerat från tronen så är den där för The Black Keys att ta över. El Camino ger dem verkligen något att lägga till som argument i deras ambition för N.1.

Hela skivan är fullspäckad med utmärkta rocklåtar. Två favoriter på rak arm är Lonely Boy och Run Right Back. Men alla låtar håller och känns å så relevanta.

Så.. Bästa rockbandet just nu? Well yeah, probably.

Denna skiva ligger inte ute på spotify, cause they don't want it to. Om det var tjafs eller ej minns jag inte, föreställer mig att de drog en JD-flaska i huvudet på någon spotify chef. Eller så hade det med pengar att göra.. JD-flaskan låter då waay cooler!